Są piękne, młode i utalentowane, mają marzenia do których dążą. Z zadziwiającą konsekwencją i pasją realizują  kolejne zadania  i kolejne cele.  Takie są nasze stypendystki. Szlachetny program pomocy utalentowanym uczennicom  Zespołu Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku - Bialej  nasz klub realizuje od 10 lat.

 

Jesteśmy dumne z naszych stypendystek i szczęśliwe, że możemy w niewielkim stopniu pomóc w realizacji marzeń, a w tym miejscu   zapraszamy, by powiedziały nam coś o sobie.

Stypendystki o sobie


Harfistka Amelia Tokarska 

Moją harfową drogę rozpoczęłam w wieku 7 lat w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej. Miałam wielkie szczęście, że klasę harfy prowadziła Pani Profesor Ewa Jaślar-Walicka, dzięki której mogłam rozwinąć warsztat instrumentalistki, ale przede wszystkim, która zawsze szanowała indywidualność ucznia i z zaangażowaniem wspierała nasz rozwój. To właśnie Pani Profesor, dzięki własnemu bogatemu doświadczeniu nauczyła nas patrzeć odważnie na świat i dostrzegać możliwości, jakie pojawiają się w naszym życiu.

Obecnie jestem studentka Royal Conservatory of Brussels w klasie harfy Pani Profesor Jany Bouskovej, która również jest moim niezwykłym przewodnikiem, kolejną Mistrzynią na mojej harfowej drodze. Jestem bardzo wdzięczna, ze mogę uczyć się od najlepszych i wzbogacać swoje umiejętności pod okiem wybitnych osobowościom muzycznych. W czerwcu 2018 roku udało mi się zdać wszystkie egzaminy licencjackie w Royal Conservatory of Brussels i uzyskać dyplom z wyróżnieniem. Od 1 październik 2018 r. rozpoczynam studia magisterskie w dalszym ciągu w klasie harfy prof. Jany Bouškovej


więcej - Amelia Tokarska - życiorys artystyczny

Bardzo lubię angażować się w różnorodne projekty muzyczne, często biorę udział w konkursach i warsztatach mistrzowskich, wśród nich wyjątkowe były dla mnie warsztaty w Moulin d’Ande we Francji, ze względu na atmosferę i urok tego artystycznego miejsca oraz poziom lekcji prowadzonych przez prof.Helgę Storck. Była to moja pierwsza tak daleka samodzielna podróż, zachwycił mnie Paryż i planuję jeszcze do niego wrócić. Będąc we Francji nie przypuszczałam, że niebawem pojadę dużo dalej i to również "z powodów harfowych". Wzięłam udział w przesłuchaniach prowadzonych przez WorldHarp Congress i znalazłam się w gronie 24 młodych harfistów z całego świata zakwalifikowanych do projektu Focus on Youth. Zagrałam koncert w Sydney. Uważam, że to jedno z największych moich osiągnięć i czuję ogromną wdzięczność, że dane mi było uczestniczyć w Światowym Kongresie Harfowym w Australii, wziąć udział w wielu znakomitych warsztatach i wysłuchać świetnych, niezwykle różnorodnych koncertów harfowych. Podróże, spotkania z muzyką płynącą spod palców harfistów i harfistek z różnych stron świata to niewątpliwie bardzo rozwijające doświadczenia, wśród nich chcę jeszcze wymienić I,Culture Orchestra, do której zakwalifikowałam się w ubiegłym roku. W wielonarodowościowym gronie muzyków z Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy zagraliśmy koncerty w Gdańsku, Berlinie, Kijowie, Batumi oraz Santander. I, Culture to dla mnie wspaniały projekt, grono zdolnych, kreatywnych ludzi, którzy rozmawiają we wspólnym języku muzyki.

 

Mam wiele planów, jak każdy z nas, wiele marzeń. Współpracując z wieloma orkiestrami odkryłam radość wspólnego muzykowania i będę nadal angażować się w tego typu projekty. Jestem również otwarta na nowe technologie w muzyce, w ubiegłym roku zagrałam w Brukseli oraz w Polsce prawykonanie utworu Larsa Graugaard - Sound Shapes na harfę w interakcji z komputerem, co było dla mnie interesującą pracą w przestrzeni  "pomiędzy" barwą dźwięku harfy a elektroniką. Ta przestrzeń muzyczna jest dla mnie warta dalszej eksploracji, stąd projekt "Harp_Enter", który tworzę wraz z Piotrem Nowakowskim, zajmującym się elektroniką. Zagraliśmy koncert w ramach programu stypendialnego, jaki realizowałam w ramach stypendium twórczego Urzędu Miasta Bielska-Białej.

 


Wakacje również spędziłam intensywnie, prawie trzy tygodnie byłam na Festiwalu Campos do Jordao w São Paulo, Brazylia. Międzynarodowa orkiestra, prawie codzienne lekcje harfy i muzyki kameralnej. Udało mi się zorganizować kwintet smyczkowy, z którym wykonałam Concertstück na harfę G.Pierné na jednym z koncertów. Oprócz tego w duecie grałam J.M Damasa Sonatine na dwie harfy, C.Saint-Saëns Fantazje na skrzypce i harfę oraz Delage - Quatro Poemas Hindus z większym zespołem. Z orkiestrą pojawił się akcent polski - graliśmy W.Lutosławskiego Koncert na orkiestrę oraz Villa-Lobos - Choros n.6.Końcem sierpnia wróciłam do Europy, by od razu rozpocząć sezon artystyczne w Operze Narodowej w Brnie oraz Filharmonii w Zlínie.

. Aktualnie przygotowuję się również do konkursu muzyki kameralnej w Madrycie w połowie października 2018 roku.

 

Harfa jest niezwykłym instrumentem i ma ogromny potencjał, w mojej pracy chciałabym prezentować ten instrument w szerokim spektrum, pokazać słuchaczom możliwości i bogatą paletę dźwięków, opowieści, jakie potrafi snuć. Interesuje mnie również muzyka współczesna, która często prezentuje instrumentarium w sposób zupełnie nowy poprzez preparowanie czy nietypowe zestawienia instrumentów.


Saksofonistka Marta Wajdzik

 Moja przygoda z saksofonem rozpoczęła się, gdy miałam 9 lat. Po roku brałam już udział w konkursach muzyki klasycznej, z czego największym osiągnięciem było zajęcie GRAND PRIX na VII Ogólnopolskim.

 

Konkursie Instrumentów Dętych JUPITER 2014. Gdy miałam 11 lat zaczęłam interesować się muzyką jazzową, w dużej mierze dzięki mojemu bratu, który jest trębaczem jazzowym. Razem z nim grałam w kilku zespołach. W 2017r. otrzymałam wyróżnienie Indywidualne dla najlepszego solisty Ogólnopolskiego Konkursu Zespołów Jazzowych CEA w Warszawie. W maju 2017r. zdobyłam nagrodę dla najlepszego instrumentalisty

XX Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Miałam zaszczyt wystąpić jako solistka na koncercie galowym,

47 Międzynarodowego Festiwalu Jazzu Tradycyjnego "Złota Tarka" w Iławie (12-13.08.2017r.). W listopadzie zdobyłam 1 miejsce na 10th Tarnów Jazz Contest.

Od wielu lat uczestniczę w bielskich festiwalach jazzowych. W ubiegłych latach występowałam na Scenie Promocji oraz na jam session w ramach Bielskiej Zadymki Jazzowej, w tym roku zaproponowano mi udział w koncercie Gali Bielskiego Jazzu, na którym zagrałam m. in. z Braćmi Golec oraz w Big Bandzie pod dyrekcją prof. Andrzeja Zubka. Miałam przyjemność wystąpić u boku takich osobistości jak: Urszula Dudziak, Henryk Miśkiewicz, Robert Majewski, Wiesław Pieregorólka, a także ze Stanisławem Słowińskim i Grzechem Piotrowskim.

Bogate życie artystyczne motywuje mnie do dalszej pracy i rozwoju muzycznego, aby nadal spełniać swoje marzenia.

 

Marta Wajdzik

 

 

 

 

 

5 października 2018r. w ramach Sopot Jazz Festiwal wraz z moim kwartetem jazzowym mieliśmy zaszczyt zagrać koncert, na którym grałam także moje własne kompozycje.

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Tarakum Photography


Flecistka Milena Szczupak

 

 Milena Szczupak Jest uczennicą Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej w klasie fletu u pani prof. Doroty Parzyk. W 2013 roku zdobyła 2 miejsce na Ogólnopolskim Wiosennym Festiwalu Fletowym w Sochaczewie, w 2014r. na Śląskim Konkursie  INSTRUMENTY DĘTE „Drewno dla najmłodszych” zdobyła 3 miejsce, a na Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Jastrzębiu Zdroju uzyskała wyróżnienie.


 Akordeonistka Kamila Piecha

Moja mama, Wioletta, bardzo dba o mnie i uważnie obserwowała co najbardziej mnie interesuje. Jak wynikło  z jej obserwacji , przejawiałam wyjątkową chęć do grania . W naszym domu miałam dostępny wówczas instrument klawiszowy keyboard, przy którym spędzałam bardzo dużo czasu. Więc kiedy miałam 6 lat mama zapisała mnie do zerówki muzycznej. Tam, po roku wstępnego nabierania wiedzy o muzyce  pani pedagog wraz z panią psycholog orzekły, iż jak najbardziej mam predyspozycje do szkoły muzycznej.  Przyszedł czas na to bym wybrała instrument, na którym chciałabym grać. Na egzaminach wstępnych do Szkoły Muzycznej w komisji egzaminującej siedziała Pani Ewa Grabowska-Lis - świetna akordeonistka i pedagog, której to zwierzyłam się, że moim marzeniem jest grać jak mój wujek  - Jakub Mietła absolwent wydziału akordeonowego w Katowicach. Wówczas okazało się, że wujek był kolegą pani Ewy z okresu jej studiów, więc postanowiła, że weźmie mnie pod swoje skrzydła. I tak w roku 2006 zdałam do klasy pierwszej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki  w Bielsku-Białej, w klasie dr hab Ewy Grabowskiej-Lis. Nauka pod kierownictwem pani Ewy Grabowskiej trwała do roku 2009.
W 2009 roku trafiłam do klasy dr Wojciecha Golca , gdzie rozwijałam swoje umiejętności pod okiem wspaniałego nauczyciela, który prowadził mnie i rozbudził miłość do tego pięknego instrumentu! Podczas nauki brałam udział w wielu koncertach i konkursach ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Uczestniczyłam w wielu kursach i warsztatach akordeonowych prowadzonych przez muzyków, którzy mają bardzo duży dorobek w dziedzinie  polskiej muzyki akordeonowej.

W 2013 roku wraz z Klaudią  Wachtarczyk - basistką, dostałyśmy się na świeżo otwarty w Bielskiej Szkole Muzycznej Wydział Jazzu i muzyki rozgrywkowej. Należałyśmy do zespołu "Sekstet Prawie Żeński" w składzie Kamila Piecha - akordeon, Noemi Dudziak - fortepian, Marta Szermańska - flet, Patrycja Staszek - skrzypce, Klaudia Wachtarczyk - gitara basowa, Krzysztof Majka - gitara akustyczna.  Razem wyjeżdżaliśmy na liczne koncerty i konkursy, w których to zdobywaliśmy najwyższe wyróżnienia. 

Obecnie należę do tria akordeonowego pod kierownictwem dr. hab Piotra Chołołowicza w składzie Kamila Piecha, Iwona Waluś, Krystian Gajda. Już na wiosnę planujemy pojechać na kilka konkursów akordeonowych.

Moje największe dotychczasowe osiągnięcia to zajęcie II miejsca w kategorii II solistów na XV Międzynarodowym Konkursie  Akordeonowym Muzyki Rozrywkowej i Popularnej CONCERTINA 2015 w Giżycku i dwa lata później zajęcie  I miejsca w kategorii II solistów na XVII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym Muzyki Rozrywkowej i Popularnej CONCERTINA 2017 w Giżycku