Miły list Amelii Tokarskiej

Dzień dobry!

 

 

 

Chciałabym serdecznie zaprosić Panie na I Weekend z Muzyką Kameralną w Pałacu Czeczów w Kozach, który mam przyjemność organizować. Wydarzenie odbędzie się 26-27.10, w sobotę wraz z duetem Harplino wykonamy koncert muzyki południowoamerykańskiej, natomiast w niedzielę zapraszam na klasyczny koncert mojego duetu z czeską flecistką Sylvie Schelingerovą. 

 

Przy okazji parę słów co u mnie słychać, właśnie zaczynam ostatni rok studiów magisterskich na Academy of Performing Arts w Pradze. W zeszłym tygodniu rozpoczęłam również kolejny sezon artystyczny w Filharmonii B.Martinu w Zlinie. 

 

W czasie wakacji miałam przyjemność spędzić trzy tygodnie wraz z orkiestrą na festiwalu 11th Annual International Festival of the Aegean na greckiej wyspie Syros. Natomiast w sierpniu wzięłam udział w niemieckim festiwalu Höri Musiktage Bodensee, z którego przesyłam parę zdjęć w załączniku. W ostatnim tygodniu sierpnia wzięłam również udział w koncercie Brneńskiej Filharmonii w Britzer Garten v Berlinie, było to niesamowite doświadczenie, biorąc pod uwagę, że zagraliśmy dla ponad 11 tys. publiczności.

 

W najbliższym czasie będę miała okazję wystąpić w Bratysławie 10.10 oraz 13.10, podczas festiwalu Bratislavské hudobné slávnosti, następnie 22.10 wezmę udział w festiwalu Hudební fórum Hradec Králové. W planach mam również udział w kolejnej, listopadowej edycji I, Culture Orchestra (gdzie dyrygentem będzie sam Krzysztof Penderecki), w styczniu w Tychach wykonam Magnum Mysterium na harfę i chór wraz z Akademickim Chórem Politechniki Śląskiej. Natomiast już teraz przygotowuję się do mojego recitalu magisterskiego 15 kwietnia, na który serdecznie zapraszam, będzie mi bardzo miło spotkać się z Paniami! 

 

 

 

Pozdrawiam z Pragi!

 

Amelia

 

Harfistka Amelia Tokarska

Moją harfową drogę rozpoczęłam w wieku 7 lat w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej. Miałam wielkie szczęście, że klasę harfy prowadziła Pani Profesor Ewa Jaślar-Walicka, dzięki której mogłam rozwinąć warsztat instrumentalistki, ale przede wszystkim, która zawsze szanowała indywidualność ucznia i z zaangażowaniem wspierała nasz rozwój. To właśnie Pani Profesor, dzięki własnemu bogatemu doświadczeniu nauczyła nas patrzeć odważnie na świat i dostrzegać możliwości, jakie pojawiają się w naszym życiu.

 

Obecnie jestem studentka Royal Conservatory of Brussels w klasie harfy Pani Profesor Jany Bouskovej, która również jest moim niezwykłym przewodnikiem, kolejną Mistrzynią na mojej harfowej drodze. Jestem bardzo wdzięczna, ze mogę uczyć się od najlepszych i wzbogacać swoje umiejętności pod okiem wybitnych osobowościom muzycznych. W czerwcu 2018 roku udało mi się zdać wszystkie egzaminy licencjackie w Royal Conservatory of Brussels i uzyskać dyplom z wyróżnieniem. Od 1 październik 2018 r. rozpoczynam studia magisterskie w dalszym ciągu w klasie harfy prof. Jany Bouškovej

więcej - Amelia Tokarska - życiorys artystyczny

 

Bardzo lubię angażować się w różnorodne projekty muzyczne, często biorę udział w konkursach i warsztatach mistrzowskich, wśród nich wyjątkowe były dla mnie warsztaty w Moulin d’Ande we Francji, ze względu na atmosferę i urok tego artystycznego miejsca oraz poziom lekcji prowadzonych przez prof.Helgę Storck. Była to moja pierwsza tak daleka samodzielna podróż, zachwycił mnie Paryż i planuję jeszcze do niego wrócić. Będąc we Francji nie przypuszczałam, że niebawem pojadę dużo dalej i to również "z powodów harfowych". Wzięłam udział w przesłuchaniach prowadzonych przez WorldHarp Congress i znalazłam się w gronie 24 młodych harfistów z całego świata zakwalifikowanych do projektu Focus on Youth. Zagrałam koncert w Sydney. Uważam, że to jedno z największych moich osiągnięć i czuję ogromną wdzięczność, że dane mi było uczestniczyć w Światowym Kongresie Harfowym w Australii, wziąć udział w wielu znakomitych warsztatach i wysłuchać świetnych, niezwykle różnorodnych koncertów harfowych. Podróże, spotkania z muzyką płynącą spod palców harfistów i harfistek z różnych stron świata to niewątpliwie bardzo rozwijające doświadczenia, wśród nich chcę jeszcze wymienić I,Culture Orchestra, do której zakwalifikowałam się w ubiegłym roku. W wielonarodowościowym gronie muzyków z Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy zagraliśmy koncerty w Gdańsku, Berlinie, Kijowie, Batumi oraz Santander. I, Culture to dla mnie wspaniały projekt, grono zdolnych, kreatywnych ludzi, którzy rozmawiają we wspólnym języku muzyki.

Mam wiele planów, jak każdy z nas, wiele marzeń. Współpracując z wieloma orkiestrami odkryłam radość wspólnego muzykowania i będę nadal angażować się w tego typu projekty. Jestem również otwarta na nowe technologie w muzyce, w ubiegłym roku zagrałam w Brukseli oraz w Polsce prawykonanie utworu Larsa Graugaard - Sound Shapes na harfę w interakcji z komputerem, co było dla mnie interesującą pracą w przestrzeni  "pomiędzy" barwą dźwięku harfy a elektroniką. Ta przestrzeń muzyczna jest dla mnie warta dalszej eksploracji, stąd projekt "Harp_Enter", który tworzę wraz z Piotrem Nowakowskim, zajmującym się elektroniką. Zagraliśmy koncert w ramach programu stypendialnego, jaki realizowałam w ramach stypendium twórczego Urzędu Miasta Bielska-Białej.

 Harfa jest niezwykłym instrumentem i ma ogromny potencjał, w mojej pracy chciałabym prezentować ten instrument w szerokim spektrum, pokazać słuchaczom możliwości i bogatą paletę dźwięków, opowieści, jakie potrafi snuć. Interesuje mnie również muzyka współczesna, która często prezentuje instrumentarium w sposób zupełnie nowy poprzez preparowanie czy nietypowe zestawienia instrumentów.