Projekt: Bielskie Soroptymistki dla Kobiet z Ukrainy i Białorusi

Styczeń 2023 r. Ukraińsko- polskie spotkanie wigilijne

W obrządku wschodnim 7 stycznia obchodzone były Święta Bożego Narodzenia,

6 stycznia w Bielsku-Białej zorganizowano polsko-ukraińską wigilię. Wspólna kolacja organizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Bielska-Białej i Podbeskidzia oraz bielską Inicjatywną Grupę Ukraińców odbyła się w siedzibie OSP w Straconce. W spotkaniu wzięło udział 170 osób.

Nasz klub otrzymał zaproszenie na ten uroczysty wieczór. Zaproszenie przyjęłyśmy z radością i pięcioosobowa delegacja klubu wzięła udział w ukraińsko-polskiej kolacji wigilijnej.

Było milo i sympatycznie, na stołach pojawiły się ukraińskie i polskie tradycyjne potrawy - ciasta, pierogi, sałatka jarzynowa, śledzie, kompot z suszonych owoców. Wigilii towarzyszyła muzyka, kolędy grała grupa kolędnicza ze Straconki , a ukraińskie melodie Rostyslaw Lesyk   na akordeonie.

Listopad 2022 r. Warsztaty z zakresu komunikacji dla kobiet z Ukrainy

W dniu 5.11.2022 rozpoczął się cykl warsztatów z zakresu komunikacji dla kobiet z Ukrainy organizowany przez Klub SI w Bielsku-Białej.

W warsztatach uczestniczy grupa dziewięciu kobiet przybyłych do Bielska-Białej z Ukrainy. Na kursie mają możliwość poznania się, zintegrowania, a przede wszystkim nauczenia się psychologii relacji i zasad dobrej komunikacji. Zajęcia prowadzi pani Alicja Lizurej, psycholog i licencjonowany trener. Pierwsze spotkanie kursantek z panią Alicją było pełne emocji, było sporo radości, zainteresowania, a nawet łez wzruszenia!

Dziękujemy dyrekcji Domu Kultury im. Wiktorii Kubisz za życzliwość i udostępnienie miejsca!

Wakacyjna nauka polskiego dla ukraińskich dzieci

Dwa wakacyjne miesiące: lipiec i sierpień wykorzystałyśmy na zorganizowanie nauki języka polskiego dla ukraińskich dzieci, które we wrześniu 2022 r. rozpoczynały nowy rok szkolny w polskiej szkole.

Wakacyjne zajęcia prowadzone były w dwóch grupach wiekowych. Lekcje dla starszych uczniów prowadziła pani Dorota Augustyn, lektorka współpracująca z nami „od początku”, czyli od listopada 2021 roku, kiedy rozpoczęłyśmy organizować kursy języka polskiego się kursy dla kobiet z Ukrainy, brało w nich udział 15 osób. W zajęciach dla młodszych dzieci uczestniczyło 13 uczniów.

Zakończenie wakacyjnych zajęć było uroczyste, dzieci pięknie podziękowały swoim nauczycielkom wręczając im kwiaty, a my poczęstowałyśmy dzieci cukierkami

Konwersacje po polsku i pomoc w adaptacji w Polsce dla kobiet z Ukrainy, czyli wyjazd do schroniska w Danielce

Soroptimist International Klub z Bielska-Białej zaprosił ukraińskie mamy wraz z dziećmi na wyjazd wypoczynkowy, z konwersacją w języku polskim, w dniach 14-17 lipca 2022 do schroniska "Chałupy Chemików Danielka" Ujsoły , Beskid Żywiecki (ok.50 km od Bielska-Białej).

Wyjazd był bezpłatny, zapewniłyśmy dowóz, noclegi i posiłki. Były wycieczki po górskich szlakach z przewodnikiem, wspólne gry i zabawy przy ognisku, wspólne gotowanie i spanie!

Co było największą wartością wyjazdu?

Powstała przestrzeń życzliwości, serdeczności, współpracy, bliskości… na koniec nie mogłyśmy przestać ściskać się nawzajem!

Popatrzcie na zdjęcia, powspominajcie z nami.

22 czerwca 2022 r. Koniec roku szkolnego i propozycje na wakacje dla kursantek z Ukrainy

Za nami koniec roku szkolnego i uroczyste zakończenie kursów języka polskiego dla kobiet z Ukrainy, przed nami wakacje.

Ostanie w roku szkolnym spotkanie nauczycielek, kursantek i członkiń bielskiego Klubu SI  odbyło się w czwartek w zaprzyjaźnionym Jedwabnym Szlaku.  Spotkanie było jak zawsze  bardzo sympatyczne. Kursantki z pozytywnym wynikiem napisały testy zamykające szkolenie i na spotkaniu z dumą odebrały zaświadczenie o ukończeniu kursu. Zachęcone przez wykładowczynię panią Dorotę Augustyn  przygotowały recytację  wierszy polskich poetów.  Wysłuchałyśmy wierszy Miłosza, Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i  zabawnego wierszyka o chorym kotku  Stanisława Jachowicza. Była to dla nas ogromna i wzruszająca  niespodzianka. Dziękujemy!

Zakończenie nauki, nie oznacza zakończenia naszych działań. Na wakacje przygotowałyśmy dla chętnych bezpłatny, kilkodniowy wyjazd wypoczynkowy z konwersacją w języku polskim do schroniska  Danielka, w Beskidzie Żywieckim.

Zdając sobie sprawę z ogromnego stresu jakiego doświadczają  kobiety z Ukrainy, zaproponowałyśmy  naszym kursantkom możliwość skorzystania z  grupowych i indywidualnych  konsultacji psychologicznych, które będzie prowadziła psycholog pani Alicja Lizurej-Hanula.

Paczka dla Ukrainy

Pomoc kobietom w Ukrainie nasz klub realizuje na  różnorodne  sposoby. To była duża  paczka wysyłana pod Kijów. Najbardziej nas cieszy fakt, że dotarła i sprawiła radość.

2 maja 2022 r. Wiosenny spacer po Bielsku członkiń klubu i kursantek z Ukrainy

W poniedziałek 2 maja  2022 r zaprosiłyśmy nasze ukraińskie kursantki na wspólny wiosenny spacer po Bielsku. Chciałyśmy pokazać im miasto, w którym od niedawna mieszkają. Zaproszenie przyjęte zostało z radością i na miejscu zbiórki pojawiły się nie tylko same kursantki, ale także członkowie ich rodzin.

Oprowadzanie po Bielsku powierzyłyśmy wspaniałemu przewodnikowi panu Mirosławowi Ostrowskiemu.

Dzień był słoneczny i ciepły, więc wspólna wędrówka po mieście była bardzo przyjemna, a dzięki panu Mirosławowi także  bardzo ciekawa. Była to okazja do wspólnej rozmowy i praktycznego sprawdzenia postępów w nauce polskiego, a Bielsko pełne wiosennych kwiatów zarówno gościom, jak i nam bardzo się podobało.

Panie Mirosławie, w imieniu swoim i naszych gości bardzo serdecznie dziękujemy za Pana zaangażowanie.

31 marca 2022 r. Spotkanie kursantek z Ukrainy i Białorusi z członkiniami klubu, czyli kursów języka polskiego ciąg dalszy

Kursy języka polskiego dla kobiet z Ukrainy i Białorusi organizowane przez nasz klub cieszą się bardzo dużym powodzeniem.

31 marca 2022 wręczone zostały kolejne zaświadczenia o ukończeniu kursu podstawowego oraz kursu zaawansowanego. Ku naszemu ogromnemu zadowoleniu duża grupa pań, która ukończyła kurs drugiego stopnia zdając z pozytywnym wynikiem testy i zamierza dalej kontynuować naukę.

Zgodnie planem stacjonarny kurs dla zaawansowanych rozpocznie się w maju, do tego czasu zajęcia lekcyjne utrwalające dotychczasową wiedzę będą prowadzone w formie on-line oraz w formie spotkań konwersacyjnych. Lekcje języka polskiego bardzo się podobały i obie panie nauczycielki zaskarbiły sobie ogromną sympatię kursantek, więc pod adresem obu pań kierowano bardzo serdeczne i gorące podziękowania,

Kurs języka polskiego dla kobiet z Ukrainy i Białorusi

W listopadzie 2021 r. rozpoczęły  się półroczne kursy języka polskiego, które zorganizowałyśmy dla kobiet z Ukrainy i Białorusi pracujących w Bielsku i okolicy.   Uruchomiłyśmy dwa kursy, jeden na poziomie podstawowym (A1) oraz kurs na poziomie średnim (B1). Kursy finansowane są z pieniędzy  otrzymanych z Federacji Europejskiej SI w ramach Action Fund. Z otrzymanych środków pokrywamy koszt wynajmu sal, płace lektorek oraz koszt podręczników, a klub ze swoich środków pokrywa indywidualne lekcje polskiego dla trzech uczennic.  Na kursy zgłosiło się 50 kobiet.

Nauka języka polskiego  okazała się bardzo potrzebnym działaniem i kursy się z dużym zainteresowaniem. Na lekcjach frekwencja była duża.

W styczniu zakończył się I etap szkolenia i  było to okazją do uroczystego spotkania oraz wręczenia zaświadczeń o udziale w szkoleniu.  Bielskie soroptymistki zaprosiły kursantki do kawiarni " Na jedwabnym szlaku". Spotkanie miało miły i świąteczny nastrój, było doskonałą okazją do serdecznej rozmowy i wzajemnego poznania się.